dissabte, 7 de maig del 2011

Power de la Identitat digital

Amb el meu company Jordi Argenter hem realitzat un Power-Point sobre la Identitat Digital. Després de realitzar-lo, vam estar lluitant contra l'ordinadior per aconseguir fer la presentació automàtica, amb efectes entre les diapositives. Després vam fer-nos un compte a la pàgina web Slidershare per poder penjar-hi el Power. Vam tenir varis problemes, amb el format del power, que el programa ens el convertia i llavors no es visualitzava bé. Després de fer molts canvis ho vam aconseguir! Un gran esforç vam tenir que fer, ja que nosaltres no haviem fet mai una cosa d'aquest tipus.

Perquè pogueu veure el Power-Point us adjunto el linck: La identitat digital

divendres, 6 de maig del 2011

La nostra Wiki

Al principi de curs, quan tractàvem el tema de la Wiki en vam crear una amb en Jordi Argenter, l'Alba Estévez i jo, l'Anna Bonilla. Va ser una feina complicada, ja que al principi vam tenir que explorar molt el funcionament de la Wiki i la manera d'elaborar-la. Després vam tenir que fer cerques molt acurades per Internet per extreure la informació adient. La nostra Wiki tracta de com es poden fer cerques intel·ligents al món web. 

Perquè pogueu explorar-la, mirar-la o fins i tot, buscar-hi quelcom d'informació aquí us adjunto el link: Cerques intel·ligents al món web

dimarts, 3 de maig del 2011

Storyboard

Amb els meus companus de grup hem elaborat una Storyboard del vídeo que gravarem en un centre educatiu sobre els usos de les TIC. És un breu resum amb vinyetes de les seqüències més importants que succeirant en el vídeo, tot i que sabem, que patirà alteracions posteriors a la gravació de tot el material i durant el seu muntatge.

Ha estat realitzat per: Ivan Àvila, Jordi Argenter, Alba Estévez i jo, Anna Bonilla.

EL PROJECTE 1x1


L’objectiu del projecte EduCAT1x1 és integrar TIC (tecnologies de la informació i de la comunicació) als centres educatius i les seves aules, pels alumnes, amb els alumnes, pels professors i amb els professors.

-          - Infraestructures: El Wi-Fi està disponible en tot el centre, per tal de que tothom pugui accedir fàcilment a Internet sense necessitat de cables. Cada membre actiu del centre educatiu (alumne o professor) té un ordinador portàtil homologat i finançat per la Generalitat de Catalunya. A més a més, cada aula té un canó/projector i una pissarra digital o tàctil. El que han d’acabar d’enllestir en les infraestructures és l’adaptació de la instal·lació elèctrica per poder endollar-hi tots els portàtils i reduir les aules d’informàtica, ja que el seu ús va a menys.

-          - Recursos: Cada centre educatiu ha de disposar de llibres digitals per cada ordinador, les Aules Moodel, l’Àtria i altres llocs web. A part, cada professor ha d’elaborar materials propis per fer-ne l’ús educatiu de manera digital.

-          - Metodologia: Reptes individuals, variar el tipus d’activitat dins una mateixa hora de classe (alternar treball amb l’ordinador, amb llibres de paper i la pissarra digital). També s’ha d’anar alternant els treballs individuals com els de grup, i així potenciar la cooperació i la cohesió grupal.

-          - Organització de les sessions: Una de les normes claus de les classe és que quan el professor explica quelcom amb la pissarra tàctil els alumnes han de baixar les pantalles dels ordinadors, així eviten que es distreguin. Desprès es fan les feines (siguin individuals o en grup) i finalment les pengen al Moodel, o per la Plataforma que usin.

-          - El nou rol del docent: ara el professor és l’orientador, encara que ha de donar pautes clares i concises. Aquests professors han de ser flexibles i han d’adaptar-se als nous canvis que involucra aquest projecte. Tot això, implica preparar-se molt més les classes i no permet seguir elaborant-les amb la rutina en què sempre s’estafa fent.

-          - El nou rol de l’alumne: amb aquest nou projecte els alumnes són el centre de tota l’acció educativa, són el centre de l’aprenentatge, a part, aconsegueixen ser més autònoms i competents. A més, estan més motivats per la gran comoditat i flexibilitat del sistema (treball pràctic, fàcil i ràpid).

-          - Altres aspectes a destacar: Alternen el treball amb les TIC i el paper i les impressions. 

-          - Algunes crítiques del projecte: Els problemes tècnics (mala connectivitat a la xarxa Wi-Fi, problemes amb la electricitat, problemes amb les plataformes, etc), escassa garantia de fiabilitat d’algunes fonts d’informació, escassa oferta editorial, es pot perdre privacitat, accés d’informació i d’estímuls que causen saturació mental, dependència als aparells digitals i als videojocs, aïllament d’un mateix en el món virtual allunyant-se del món real, etc.


Quina valoració n’extreiem del projecte EduCat1x1?

Penso que aquest projecte se’l pot mirar des de vàries perspectives. En primer lloc, si el relacionem amb els components que es donen a través de l’ensenyament, trobem fan una bona utilització de les tres dimensions (sintàctica, semàntica i programàtica). En segon lloc, els centres utilitzen les TIC no només com a un recurs educatiu, sinó que també com a mitjà didàctic, ja que els docents presenten els materials de treball a través d’Internet, i per tant, com a materials multimèdia. En tercer lloc, aquests mitjans audiovisuals ofereixen la possibilitat d’utilitzar diferents formes de representació del coneixement i el desenvolupament d’una alfabetització visual per l’alumnat, no obstant això, cal tenir en compte que tot això suposa un increment de la feina del docent a l’hora de planificar el procés d’ensenyament amb els alumnes.

Les tecnologies per a la informació i la comunicació, com molt bé indica el seu nom, no són només per treballar i gestionar, sinó que també per la comunicació. Per això ajuden fer feines en grup i col·laboratives a llarga distància que sinó no es podrien dur a terme, com per exemple, treballs en grup, xarxes socials, etc. Tota aquesta complexitat de funcionament permet una estreta relació entre teòrica i pràctica, òptima per a l’ensenyament-aprenentatge.


Però... tot això pot contribuir a reduir el fracàs escolar?

Penso que tot aquest projecte de Edu CAT1x1 si que pot contribuir a reduir el fracàs escolar, ja que suposa una renovació dels centres i dels professors, i tot la innovació comporta a millorar el rendiment dels alumnes i sortir de les formes tradicionals d’ensenyament (aprenentatge per fer de l’educació un món més obert i flexible a l’avanç i canvis socials. Penso que la implementació de l’1x1 és molt positiu si es fa bé, però sempre fent-ne un ús responsable i adequat als alumnes, i sense oblidar els “antics mètodes” (o tradicionals) de llapis, paper i llibre. A més a més, l’ús de les TIC comporta un canvi en les relacions socials entre les persones, ampliant-ne el ventall de possibilitats i procurant reduir el risc d’exclusió social, tot i que reduint la possibilitat de relacionar-se amb el món real. 

Per tant, puc dir per concloure que fent un ús adequat, reglat i regulat, variable, alternable amb altres recursos, etc de les TIC a l’aula i als centres educatius, si que es pot reduir el fracàs escolar, ja que com a complement educatiu amplia el ventall de possibilitats per a aprendre que abans era estancat.